Når vi taler om lead-generering på hjemmesider, handler det oftest om at tiltrække og indsamle kontaktinformationer fra potentielle kunder – personer, som allerede har udvist interesse for din virksomhed eller dine produkter. Dette opnås ved at tilbyde interessant indhold og særlige rabatter via nyhedsbreve, tilbud eller konkurrencer. Essensen er, at din potentielle kunde “betaler” med sine kontaktinformationer. Effektiv lead-generering kan også bidrage til at øge trafikken på din hjemmeside.

For at illustrere betydningen af god lead-generering, har jeg udarbejdet den fiktive historie om “Bentes Blomster”. God fornøjelse med læsningen!

Historien om Bentes Blomster

Bente har netop åbnet sin blomsterbutik i Aarhus, med navnet “Bentes Blomster”, hvor hun tilbyder potteplanter, buketter og blomsterfrø. Bente får udviklet en flot hjemmeside af en webudvikler ved navn Line Bukhave. Den præsenterer en række smukke billeder af Bentes blomster og buketter (selvfølgelig komprimerede og søgeordsoptimerede). Hjemmesiden inkluderer også en “Kontakt mig”-side med en formular, så Bentes kunder kan stille spørgsmål og bestille blomster.

Desværre modtager Bente ikke mange henvendelser via hjemmesiden, hvilket bekymrer hende. Hun har hørt om lead-generering fra Line, men forstår ikke helt, hvordan det fungerer. Derfor beslutter Bente sig for at få opfølgende rådgivning af Line. Efter dette hjælper Line Bente med at oprette en underholdende konkurrence på hjemmesiden for at tiltrække flere besøgende og generere flere leads.

Konkurrencen går ud på at gætte antallet af forskellige blomsterarter i en af Bentes smukke blomsterbuketter. Personer, der gætter rigtigt, har chancen for at vinde to fyldte altankasser med forårsblomster leveret til døren.

For at deltage i konkurrencen skal besøgende udfylde en formular med deres navn og e-mailadresse. Konkurrencen bliver en stor succes! Besøgende strømmer til hjemmesiden for at deltage, og Bentes Blomster opnår mange nye leads.

Men det stopper ikke her. Bentes Blomster beslutter sig for at optimere hjemmesiden yderligere for at øge lead-genereringen. I samarbejde med Line Bukhave tilføjer Bente en blomstrende pop-up-formular til hjemmesiden, som vises, når en potentiel kunde har været på siden i et stykke tid. Formularen anmoder om e-mailadressen og tilbyder som tak 10% rabat ved første køb.

Bente inkluderer også en knap til “Gratis e-bog om altankasse-planter” på hjemmesiden. E-bogen omhandler beplantning af altankasser og indeholder ekstra tips fra havemanden Claus Dalby. For at downloade e-bogen skal potentielle kunder udfylde en formular med deres navn og e-mailadresse.

Endelig beslutter Bente sig for at sende nyhedsbreve til de mange nye leads. Nyhedsbrevet indeholder masser af gode have-tips, nyheder om Bentes Blomster samt tilbud og information om kommende sjove konkurrencer.

Bentes Blomster lever herefter lykkeligt til sine dages ende, fordi Bente fortsætter med at arrangere underholdende konkurrencer og interessante aktiviteter for at generere leads. Husk blot at vande dine blomster, hvis du ønsker at udvikle din forretning.